ایردراپ (Airdrop) در دنیای ارزهای دیجیتال به فرآیندی اطلاق میشود که در آن یک پروژه یا شرکت، توکنهای جدید خود را به صورت رایگان به کیفپولهای کاربران توزیع میکند. این کار معمولاً به منظور افزایش آگاهی از پروژه، جذب کاربران جدید و ایجاد جامعهای فعال انجام میشود.
۱. هدف از ایردراپ
- ایردراپها معمولاً برای تبلیغ یک پروژه جدید یا افزایش استفاده از یک توکن خاص انجام میشوند. این کار میتواند به جذب سرمایهگذاران و کاربران جدید کمک کند.
۲. چگونه کار میکند
- برای شرکت در ایردراپ، کاربران معمولاً باید یک کیفپول ارز دیجیتال داشته باشند و ممکن است نیاز باشد که برخی از شرایط را برآورده کنند، مانند دنبال کردن حسابهای اجتماعی پروژه یا ثبتنام در وبسایت آن.
۳. انواع ایردراپ
- ایردراپهای ساده: توزیع توکنها به صورت تصادفی به کیفپولهای کاربران.
- ایردراپهای شرطی: کاربران باید اقداماتی مانند اشتراکگذاری پستها یا دعوت از دوستان انجام دهند.
- ایردراپهای هاردفورک: در این نوع، کاربران که توکنهای یک ارز خاص را دارند، به طور خودکار توکنهای جدیدی دریافت میکنند.
۴. مزایا
- کاربران میتوانند بدون هزینه توکنهای جدیدی دریافت کنند.
- این کار میتواند به افزایش آگاهی و استفاده از یک پروژه کمک کند.
۵. معایب ایردراپ
- برخی از ایردراپها ممکن است کلاهبرداری باشند، بنابراین کاربران باید احتیاط کنند و از پروژههای معتبر شرکت کنند.
- ممکن است توکنهای دریافتی ارزش کمی داشته باشند.
درباره هدف از ایردارپها بیشتر بدانیم
همان طوری که همه ما میدونیم تمام شرکت ها و صاحبان بیزینس ها دنبال تبلیغ کردن و معرفی خودشان به مردم هستند تا افراد بیشتری از محصول اون شرکت ها استفاده کنند.
در حقیقت در بازاریابی تلاش میشود تا صدای شرکت به گوش تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه برسد. احتمالاً میتوانید حدس بزنید که چرا پلتفرمها با ایردراپ، ارز دیجیتال یا توکن رایگان توزیع میکنند.
یک پلتفرم و رمزارز جدید برای دیدهشدن لازم است به طریقی شناخته شود تا امید به روند توسعه آن تا حد زیادی ادامهدار و امیدوارکننده تلقی شود. بنابراین ایردراپ راهی است که افراد را سر کیف میآورد چون دریافت هدیه برای همه شیرین است و به طور غیرمستقیم باعث میشود که نام ارز ایردراپ شده میان جوامع کریپتویی بیشتر تکرار شود.
معمولا افراد با بیان یا معرفی این فرصتها در شبکههای اجتماعی باعث میشوند تا نگاه بیشتری به پروژههای دارای ایردراپ شود و احتمالا سطح مشارکت برای دریافت ایردراپ از این پلتفرمها افزایش مییابد. همه این موارد باعث میشود که هدف بازاریابی ایردراپ؛ دیدهشدن در میان افراد به درستی محقق شود.
همانطور که گفتیم، ایردراپها به شیوههای مختلف برگزار میشوند که هر کدام به دنبال تحقق هدفی خاص هستند. در این قسمت میخواهیم اهداف مختلف و انواع روشهای ایردراپ را بررسی کنیم.
۱. اطلاعررسانی
یکی از مهمترین نقشهای ایردراپها، اطلاعرسانی است. پروژه ها با اهدای رایگان توکنشان، قصد شناساندن خود را به تعداد زیادی از کاربران دارند.
برخی پروژهها به جای برگزاری عرضه اولیه و هزینه برای تبلیغات آن، ترجیح دادند معادل آن هزینه توکنشان را بین کاربران به صورت رایگان توزیع کنند. به این صورت افراد به صورت خودکار در آنها سرمایهگذاری میکردند، درباره پروژه تحقیقات بیشتری میکردند، با دیگران در مورد آن صحبت میکردند و به این صورت اطلاعرسانی خوبی در مورد پروژه انجام میشد.
۲. شناخت کاربران
در مدل دیگر ایردراپها، شما معمولا با فرمی مواجه میشوید که باید اطلاعاتی را در آن وارد کنید. هدف از پر کردن چنین فرمی این است که کمپانی اطلاعات بیشتری از کاربرانش دریافت کند؛ اطلاعاتی که میتواند به آنها کمک کند تا راه حل متمرکزتر و دقیقتری در رابطه با مارکتینگ پروژهشان پیدا کنند.
۳. جذب سرمایه
ممکن است یک پروژه با هدف جذب سرمایه Airdrop انجام دهد. آنها به جای فروش بخشی از توکنها، تعدادی از آنها را به صورت رایگان بین کاربران توزیع میکنند. در صورت بالا رفتن توجه به پروژه، تقاضا برای آن افزایش یافته و منجر به رشد قیمت توکن میشود. به این ترتیب ارزش آن بخش از توکنها که در اختیار تیم پروژه است، افزایش مییابد. ایردراپ پروژه EOS، یک نمونه موفق در جذب سرمایه است.
۴. مشارکت در اکوسیستم
موردی که به آن اشاره خواهیم کرد، مربوط به پروژههایی است که شبکه اصلی آنها لانچ شده است اما هنوز توکن ندارند. این پروژهها معمولا در زمانی که میخواهند وارد فاز تمرکززدایی شوند، توکن حاکمیتی خود را لانچ و آن را بین کاربران توزیع میکنند. برای دریافت توکن معمولا شرایطی خاص تعریف میشود و کاربرانی که مطابق با آن شرایط در اکوسیستم پروژه مشارکت داشته باشند، Airdrop را دریافت میکنند.
در این دسته هم معمولا اطلاعرسانی قبلی در مورد Airdrop انجام نمیشود و بر مبنای حدس و گمان باید پیش رفت. ایردراپ آربیتروم که برگزار شد و ایردراپ احتمالی Layerzero و zkSync در این دسته قرار میگیرند.
۵. ایردراپهای تلگرامی
ایردراپ تلگرام نوع خاصی از ایردراپ ارزهای دیجیتال است که به طور ویژه برای تلگرام طراحی شده و در این نوع ایردراپ، از ربات تلگرامی استفاده میشود که به کاربران اجازه میدهد تا همه مراحل دریافت ایردراپ، از انجام وظایف داخل ربات گرفته تا مدیریت فعالیتهای شبکههای اجتماعی و ذخیرهسازی اطلاعات کاربر مانند نام، ایمیل و کیف پول ارز دیجیتال، را به صورت یکجا در همان اپلیکیشن تلگرام انجام دهند.
نگاهی بیشتر به مزایای ارز های دیجیتال
ایردراپهای ارزهای دیجیتال مزایای زیادی دارند که میتوانند برای سرمایهگذاران و کاربران جذاب باشند. در اینجا چند مورد از مزایای آنها را میگوییم:
1. دریافت رایگان ارز: یکی از بزرگترین مزایای ایردراپها این است که میتوانید ارزهای دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کنید، بدون اینکه نیازی به خرید آنها داشته باشید.
2. افزایش آگاهی: ایردراپها معمولاً به منظور تبلیغ یک پروژه جدید انجام میشوند و میتوانند به افزایش آگاهی و شناخت کاربران از آن پروژه کمک کنند.
3. فرصت سرمایهگذاری: اگر پروژهای موفق باشد، ارزهای دریافتی میتوانند در آینده ارزش بیشتری پیدا کنند و به یک فرصت سرمایهگذاری تبدیل شوند.
4. تشویق به مشارکت: ایردراپها میتوانند کاربران را به مشارکت در جامعه پروژه تشویق کنند و به ایجاد یک جامعه فعال کمک کنند.
معایب ایردراپ ارزهای دیجیتال
در کنار این مزایا، باید به نکات منفی Airdropها هم اشاره کنیم. موارد زیادی وجود دارند که کمپین برگزار شده به هیچ عنوان نتوانسته اهدافش را محقق کند و پروژه شکست خورده است. کاربران زیادی هم هستند که از ایردراپها ناراضی هستند، زیرا زمان زیادی گذاشتهاند و پاداش ناچیزی دریافت کردند. در ادامه به مهمترین معایب Airdropها میپردازیم
1-فروش یکجا و ارزان: هدف بیشتر کاربران این است که به محض دریافت توکن رایگان، آن را بفروشند. این قضیه روی اقتصاد و ارزش توکن تاثیر منفی میگذارد.
2--تقلب: در مورد کلاهبرداریهای صورت گرفته به طور کامل در مقاله توضیح دادیم.
3-اعداد جعلی: ممکن است پروژه تعداد زیادی کاربر و دنبالکننده در شبکههای اجتماعی به دست آورد که هیچکدام وفادار نیستند و پس از دریافت توکن، پروژه را رها کنند. این اعداد میتواند ارزیابیهای پروژه را با مشکل مواجه کند.
4-ایردراپهای بیارزش: برخی مواقع، توکنهای ایردراپ شده تقریبا بیارزش هستند و نسبت به زمان و انرژی که کاربران بر روی آنها میگذارند، ارزش چندانی ندارد. این موجب دلسردی و نارضایتی کاربران میشود.
5-شانس دریافت پایین: در بسیاری از ایردراپها به خصوص آنها که کارهای سادهای از کاربران میخواهند، تعداد محدودی توکن بین تعداد محدودی از کاربران توزیع میشود.
چگونه ایردراپ دریافت کنیم؟
برای دریافت هر ایردراپ با توجه به شیوه برگزاری آن باید کارهایی انجام داد؛ به عنوان مثال برای ایردراپهای هولدر (هدیه به کاربران وفادار) باید توکن مورد نظر را داشته باشید یا برای دریافت ایردراپهای تستنت باید در شبکه تستی مشارکت کنید. اما شاید بتوان گفت پیشنیاز اصلی دریافت ایردراپ، داشتن کیف پول مناسب است که در قسمت بعدی به طور کامل در مورد آن توضیح میدهیم. سپس شما باید در مورد ایردراپها اطلاعات کسب کنید و پروژههای مختلف را بررسی کنید. وبسایتهایی وجود دارند که به طور تخصصی به Airdrop میپردازند و شما را با ایردراپهای قطعی و احتمالی آشنا میکنند. در ادامه در مورد روشهای مطلع شدن از ایردراپها هم توضیح میدهیم.
کیف پول مناسب ایردراپ
برای هر ایردراپ بسته به نوع آن و شبکه پروژه مورد نظر، باید از کیف پول مناسبی استفاده کرد. بیشتر پروژهها روی شبکه اتریوم یا شبکههای سازگار با ماشین مجازی اتریوم ایجاد میشوند. بنابراین برای دریافت آنها باید از کیف پولهایی استفاده کرد که از این شبکهها پشتیبانی میکنند و متامسک یکی از مناسبترین گزینهها است. بعضی از پروژهها که یک شبکه بلاکچینی جدید هستند، کیف پولهای اختصاصی خود را توسعه دادهاند و باید آنها را نصب کرد.
بهتر است یک کیف پول مجزا برای ایردراپها داشته باشید و اصل دارایی خود را در کیف پولی دیگر نگهداری کنید. چرا که برای دریافت ایردراپ پروژههای مختلف، کیف پول خود را به پلتفرمهای زیادی متصل خواهید کرد. در این صورت اگر هر پروژهای دچار مشکل شد، خیالتان راحت است که اصل دارایی شما تهدید نخواهد شد.
توجه داشته باشید که کیف پول صرافی فقط در یک حالت میتواند به کار شما بیاید، آن هم مربوط به توزیع رایگان توکن برای هولدرها است. در این حالت اگر توکن مورد نظر را در کیف پول صرافی خود داشته باشید و آن صرافی از ایردراپ پشتیبانی کند، توکنهای رایگان به شما تعلق میگیرد. در سایر روشها، به هیچ عنوان از آدرس کیف پول صرافی استفاده نکنید.
چگونه از ایردراپ ها مطلع شویم؟
در بعضی از حالتهای ایردراپ مثل تستنت یا مشارکت در اکوسیستم، هیچ اطلاع قبلی در مورد پروژه وجود ندارد و صرفا بر اساس حدس، گمان و تجربه باید عمل کرد. دنبال کردن شبکههای اجتماعی، وایت پیپر و داکیومنتهای یک پروژه هم میتواند اطلاعات لازم در مورد Airdrop را در اختیار ما قرار دهد. البته قطعا دنبال کردن این همه پروژه کار سختی است و پیدا کردن پروژههای ارزشمند و دارای پتانسیل، دانش و تجربه بالایی می خواهد.
ایردراپ میتواند یه کمپین بازاریابی و تبلیغاتی موثر برای پروژهها باشد. این کمپین بسته به نوع آن دستاوردهای مختلفی مثل معرفی خدمات و اکوسیستم، جذب کاربر، رشد قیمت توکن، مشخص شدن باگها و غیره برای پروژه دارد. برای دریافت Airdrop در مواقعی باید توکن خاصی را هولد کنیم، در مواردی هم باید وظایفی ساده یا پیچیده را انجام دهیم. برخی از Airdropها هم ممکن است کلاهبرداری باشد و همیشه باید تحقیق کافی را انجام دهیم.
هر سوالی درباره ایردارپ دارید، میتوانید در بخش دیدگاه بپرسید و پاسخ را از تریدرهای دیگر و ویوا دریافت کنید.